Pagina documente » Limbi straine, Litere » Comicul de limbaj in opera lui I. L. Caragiale

Despre lucrare

lucrare-licenta-comicul-de-limbaj-in-opera-lui-i.-l.-caragiale
Aceasta lucrare poate fi descarcata doar daca ai statut PREMIUM si are scop consultativ. Pentru a descarca aceasta lucrare trebuie sa fii utilizator inregistrat.
lucrare-licenta-comicul-de-limbaj-in-opera-lui-i.-l.-caragiale


Cuprins

CUPRINS
ARGUMENT.3
1.CONCEPTUL DE COMIC
1.1. Mecanismul comicului...........5
1.2. Comicul in opera lui Caragiale............12
2.MARILE COMEDII
2.1. Aspecte ale problematicii in comedii...17
2.2. Prezenta vanitatii in comedii27
3.SPIRITUL PARODIC LA I. L. CARAGIALE..........33
4.KITSCHUL LA I. L. CARAGIALE..........43
5.LIMBAJUL FOLOSIT DE PERSONAJELE LUI CARAGIALE SI IMPLICATIILE COMICE ALE ACESTUIA
5.1. Influenta factorilor de mediu asupra operei lui Caragiale...54
5.2. Limbajul, principala sursa a comicului in opera lui
Caragiale.....58
CONCLUZII71
BIBLIOGRAFIE GENERALA.....72

EXTRAS DIN DOCUMENT

?{p}

{p}

?

COMICUL DE LIMBAJ IN OPERA LUI

I. L. CARAGIALE

ARGUMENT

Meritul lui Caragiale este de a fi cel mai mare creator de viata din intreaga noastra literatura. Si fara sa exageram putem sa spunem ca este singurul, pentru ca numai el, singur, in toata literatura romana face concurenta realitatii. Deoarece numai el, pe pamant romanesc, pe langa sutele de milioane de oameni creati de Dumnezeu de-a lungul vremii, a mai creat cativa. Toate personajele lui Caragiale sunt in diferite proportii, si tipuri psihice si tipuri sociale. Caragiale are talentul incomparabil de a construi tipul numai in insusiri caracteristice. Aceasta condensare pare a avea ceva savant, si totusi, tipul este viu, natural, spontan, ca intr-o viata mai intensa si mai spontana. O alta insusire foarte importanta, vizibila inca din prima lui comedie, este coloratura tipurilor pentru ca tipurile de fapt se reliefeaza unul pe altul.

Caragiale are de fapt o dubla intentie a individului: a categoriei lui sociale si sufletesti. De fapt, aceasta sinteza constituie rezistenta operei lui deoarece comedia de moravuri se impleteste cu aceea de caracter.

Dincolo de folosirea comicului (de situatie, de atmosfera, de limbaj, de caracter) in opera sa I. L. Caragiale s-a impus totdeauna ca moralist, ca observator al umanitatii si ca reputat caracterolog.

Prin aceasta lucrare am intentionat sa realizez un studiu al limbajului folosit de personajele lui Caragiale si modul in care comicul se reflecta in opera sa datorita limbajului.

Primul capitol este o prezentare succinta a conceptului de comic, adica atat a mecanismului comicului, dar si cateva implicatii ale acestuia in opera lui Caragiale.

În cel de-al doilea capitol am atins unele aspecte ale problematicii in marile comedii, astfel acest capitol reprezinta, in fapt, o masa pentru urmatoarele capitole.

Capitolele al treilea si al patrulea sunt capitole de sinteza in care am incercat sa arat noutatea pe care o aduce opera lui Caragiale. De fapt noutatea pentru opera de formatie a autorului, Caragiale a reusit sa prefigureze unele din elementele literaturii moderne: intertextualitatea, si fenomenul kitsch.

Capitolul al cincilea este de fapt cel mai important pentru lucrarea aceasta deoarece aici am aratat, pe text, in exemple cat se poate de exacte prezenta comicului de limbaj in opera lui Caragiale, dar si implicatiile acestuia asupra sensului si problematicii textului.

Teatrul caragialian ne ofera, de fapt, o felie de viata din societatea romana; iar in comedii putem urmarii o ascensiune pe scara sociala si morala a personajelor, de la mahalagiul pur la pseudointelectual.

De fapt intalnim porniri si pasiuni omenesti, desertaciune, iubire, goana dupa iubire, exploatarea celor marginiti cu ajutorul frazelor declamatorii; fenomene folosite de catre tipuri umane intr-o societate lipsita de orice prejudecati.