Pagina documente » Istorie, Arte, Teologie » Arhitectura totalitara. Urbanism totalitar. Ideologie, mit si propaganda

Despre lucrare

lucrare-licenta-arhitectura-totalitara.-urbanism-totalitar.-ideologie-mit-si-propaganda
Aceasta lucrare poate fi descarcata doar daca ai statut PREMIUM si are scop consultativ. Pentru a descarca aceasta lucrare trebuie sa fii utilizator inregistrat.
lucrare-licenta-arhitectura-totalitara.-urbanism-totalitar.-ideologie-mit-si-propaganda


Cuprins

EXTRAS DIN DOCUMENT

?

"S-a vazut ca miturile se degradeaza si simbolurile se secularizeaza, dar ele nu dispar nociodata, nici char in cea mai pozitivista civilizatie, cea a secolului al- XIX-lea. Simbolurile si miturile vin prea de departe.."

MIRCEA ELIADE, Imagini si simboluri

INTRODUCERE

“O simpla plimbare prin Bucuresti poate spune mai mult decat o arhiva intreaga, arhitectura, urbanismul, monumentele “fiind ele insele materializari ale ideologiei (sau mitologiei)”. (Lucian Boia, 1995).

Spatiul “noului Centru Civic” al Bucurestiului caruia ii dedicam intreaga lucrare a devenit, in numai cativa ani, dintr-o “Mareata ctitorie … opera arhitectonica monumentala, reprezentativa pentru cea mai luminoasa epoca din istoria tarii”, un “esec al arhitecturii totalitare”, un “anti-spatiu arhitectural”, “o prezenta nedorita in viata orasului”, “o tragedie culturala” in imaginarul edililor. Sa fie motivul acela ca acest spatiu construit “incarneaza” ideologia unui regim politic “ de trista amintire”? Sau motive exclusiv estetice?

Daca “amplul proiect de reamenajare urbana” din perioada comunismului trebuia justificat printr-un anumit tip de discurs ideologic oficial, care sunt in prezent elementele discursului edililor-specialisti care vor sustine ideologic amenajarile ulterioare pe care le va suferii acest spatiu?

Care sunt miturile care legitimeaza aceste interventii urbane in prezent si care au fost cele din perioada comunismului?

Exista un “fond mitologic comun” al discursurilor care insotesc acest spatiu in perioada comunista si cea actuala?

Abordarea noastra este axata in principal de calitatile simbolice ale acestui spatiu urban aflat la conjunctia imaginarului politic cu cel social.

Metodologia lucrarii foloseste mai putin date arhitecturale si urbanistice si se centreaza indeosebi pe aspecte calitative: “istorie orala”, analiza documentara, analiza de discurs, interviuri semi-structutrate, observatia. Subiectii pe care i-am ales apartin acelei categorii a locuitorilor capitalei specializati in a proiecta si construi spatii in folosul comunitatii pe care o reprezinta: arhitecti, urbanisti.

Dincolo de trairea lor imediata in prezenta unui anumit spatiu, perceptia oamenilor, adevaratii “beneficiari” ai mediului construit, este influentata de modul in care acest spatiu este reflectat in mijloacele de comunicare in masa si de modul in care edilii hotarasc redefinirea functionala a acestui spatiu.

Se pare ca, in prezent, recuperarea “noului Centru Civic” ramane si de aceasta data la latitudinea Puterii, iar Casa Poporului poarta inca o eticheta care nu o reprezinta.

CAPITOLUL I. ASPECTE TEORETICE

ARHITECTUR? TOTALITAR?. URBANISM TOTALITAR